onsdag 21. mars 2018

Dagens vintips:

En lovende vin - Holder i 15 år

Ja, i følge grev Antinori har denne vinen blitt produsert siden år 1150. Kanskje ikke akkurat denne vinen, men i alle fall at de begynte å lage viner på grevens åkre (vinmarker). Godeste grev Antinori var blant dem som nektet å følge vinlovgivningen i Chianti. Han blandet i druer fra franske vinstokker, noe som ikke ble tatt nådig opp av vinkonsortiet i Firenze. De karakteriserte vinen hans som simpel bordvin. I dag har vinene fått lov til å markere seg som Chianti IGT-viner, men ikke noe mer. Men hva betyr det når folk vil betale flere tusen kroner for hans prestisjeviner??
Tignanello er en vin som kom første gang på markedet i 1970. Den produseres kun i de år da druene er kvalitetsmessig på topp. Det betyr at den ikke ble produsert i årene 1972, 1973,1974, 1976, 1984, 1992 og 2002.
Ekspertene har uttalt om denne vinen:
En lovende vin - Holder i 15 år
Et meget godt kjøp
Alt dette er vi enige i. Vinen hadde ingen feil og smakte utrolig bra. Konsentrert og smaksrik med moden frukt. Fin struktur og med lagringspreg (selv om vinen kun var en ungdom - bare lagret i tre år). Testet både med mat og uten. Jeg koste meg.
Men prisen er kr 659,-. Så det spørsmålet jeg stiller meg er om jeg ville ha kjent forskjell på en feilfri og smakfull vin til rundt kr 200,-? Jeg tror jeg vet svaret og det er nei. Hadde nok kost meg like mye med den.
Antinori Tignanello 2014
Vp.nr. 5000601
Pris 654,-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar