fredag 29. september 2017

Bursdagmiddag!

Kilde: Matprat.no
Da jeg skulle feire fødselsdagen min sist uke falt valget på Boeuf Bourguignon. Jeg har laget den før, men ikke så ofte. Det er en fyldig og god gryterett med fransk rødvin og mørt og godt storfekjøtt. Jeg søkte på nett, og tilfeldigvis dukket Trines Matblogg opp. Siden jeg abonnerer på denne, var jeg litt kjent med den fra før.
Oppskriften til Trine så såpass spennende ut at jeg valgte å følge den. Jeg vil derfor gjøre Trines ord til mine:
Denne gryteretten, som har fransk opphav, er kjekk å servere når du som vert eller vertinne ikke ønsker å tilbringe så alt for mye tid på kjøkkenet når gjestene begynner å strømme på. I alle fall ikke når du har fødselsdag!

Dette trenger du:

  • 1,6 kg storfekjøtt, i terninger
  • 1 kinesisk hvitløk, finhakket
  • 2 ss provencekrydder
  • 2 laurbærblad
  • ca. 150 g tomatpurè
  • 1 boks Jacobs oksekraft
  • ca 4,5 dl vann
  • 1/2 flaske rødvin
  • 15-20 sjalottløk, hele
  • 5 gulrøtter, i staver
  • 1 sellerirot, i staver
  • 200 g sprøstekt bacon, i biter
  • nykvernet sort pepper
  • eventuelt litt salt
  • persille, finhakket
  • poteter
  • fløte
  • smør
  • salt
  • hvit pepper
I denne retten kan du benytte enten bog, høyrygg, mørbrad eller annet storfekjøtt som egner seg til koking.

Dette gjør du:

  • Brun kjøttet raskt i smør, i små porsjoner av gangen. Fyller du opp stekepannen med for mye kjøtt vil temperaturen i pannen synke så lavt slik at du ikke får den stekeskorpen som er nødvendig for et godt resultat. Ha deretter kjøttet over i gryten du skal tilberede retten i.
  • Tilsett hvitløk, sjalottløk, provencekrydder, pepper, laurbærblad, tomatpure, vin, kraft og vann. Har du ikke kjøttkraft kan du fint benytte kjøttbuljong eller oksefond. Ha da i den totale væskemengden (kraft + vann = ca 7 dl) og smak til med buljong/fond (følg anvisningen på pakken).
  • Kok forsiktig opp og la kjøttet stå å trekke i ca. 1 time under lokk.
  • I mellomtiden kan du forberede potetpurèen (eller annet ønsket tilbehør). Kok potetene i usaltet vann. Når potetene er ferdigkokte tilsetter du fløte (matfløte eller kremfløte), en raus smørklatt, salt og pepper – og moser potetene med et egnet redskap. Hold mosen varm.
  • Når kjøttet har kost seg ca. 45 minutter tilsetter du grønnsakene og lar de trekke med til de er møre og fine, etter ca. 20 minutter.
  • Rett før servering tilsetter du baconet og smaker til gryten med salt, pepper og eventuelt litt mer provencekrydder.
  • Gi retten et dryss av persille og server!

God drikke

Til en så god rett hører det god drikke til. I utgangspunktet bør det være en fyldig fransk rødvin. Det var ikke vanskelig å finne, siden jeg nettopp hadde gjennomgått det Vinmonopolet har å by på av Bandol-viner. Det ble en La Bastide Blanche Bandol Rouge 2015, som både prismessig og kvalitetsmessig passet godt til denne retten.
Så visste jeg at en av gjestene var spesielt glad i italienske rødviner. Det hadde vært fint å ta med en passende Toscana-vin, også. Valget falt på Villa Antinori 2014. Jeg innrømmer at jeg "safet" her - siden Antinori-vinene alltid er et trygt valg.
Uansett - alt passet som hånd i hanske! Gjestene gikk hjem mette og glade.
Stor takk til www.trinesmatblogg.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar